Gezond eten tijdens de feestdagen - 6 tips
23 december 2021 

Gezond eten tijdens de feestdagen - 6 tips

Hoe kun je gezond eten tijdens de feestdagen? - 6 tips! Misschien worstel jij net als talloze andere mensen met onzichtbare stress-, schaamte- en schuldgevoelens over ongezonde voeding of juist grote porties voeding tijdens de feestdagen. Je wilt je niet zo laten gaan. De kilo's vliegen eraan, of je voelt je energieniveau verlagen. Ik help je graag bij het creëren van gezonde feestdagen, zowel qua voeding als je mindset.

Gezond eten tijdens de feestdagen - mijn mening

Naar mijn mening mogen de kerstdagen en oudennieuw iets zijn om van te genieten. Ook met af en toe een minder gezond gerecht of minder gezonde snack. Het jaar telt immers 365 dagen om gezonde keuzes te maken. Dus waarom juist in december die stress om (on)gezonde voeding? Terwijl er het hele jaar door kansen zijn om gezond te leven. Iedere dag maak je ontelbaar veel keuzes. Het gemiddelde van al die dagen is het enige dat telt. Gezond eten tijdens de feestdagen is dus geen must. Toch begrijp ik dat de verleiding soms te groot lijkt. Daarom wil ik je dit stappenplan aanbieden om gezond de feestdagen mee door te komen. Is het niet gezond qua voeding, dan op zijn minst qua mindset. Stress om wat je wel of niet zou moeten eten is misschien wel net zo ongezond als de daadwerkelijke voedingsmiddelen zelf.

Gezond eten tijdens de feestdagen - 6 tips

1. Waarom eet ik wat ik eet?

Vraag jezelf af waarom je zo bezig bent met de gedachte 'ik moet niet te veel (ongezond) eten/leven tijdens de feestdagen. Vaak is de oorzaak van die gedachte een beetje achterhaald. Misschien leef je nog met oude dieetgedachtes in je achterhoofd. Of ben je bang dat je geen maat kunt houden als je eenmaal begint met al het lekkers. Maar wat is eigenlijk het ergste wat er kan gebeuren als je die gedachte 'ik wil gezond eten tijdens de feestdagen', gewoon eens loslaat?

2. Wat vind ik écht de moeite waard?

Ga na waar je qua voeding écht van kunt genieten en welke voeding je gebruikt omdat je simpelweg in de verleiding wordt gebracht. Door gewoonte, traditie, anderen zien eten of welke reden dan ook. Maak onderscheid tussen jouw lievelingseten en ongezonde voeding waar je niet 100% van geniet. Waarom ongezonde voeding nemen omdat iedereen het doet? Kies voor wat jij écht lekker vindt en laat al dat andere staan. Ik hoor het je denken, 'Ja maar, ik vind alles lekker'. Ik herken het, dat heb ik ook. Ik lust echt alles en kan van alle voeding eigenlijk wel genieten. Eten is gewoon fijn. En toch... Er zijn voedingsmiddelen die ik echt een 10 zou geven en er zijn voedingsmiddelen die doorgaan voor een 7 of lager. Door op een rijtje te hebben wat voor jou het allerlekkerst is, zeg je makkelijker 'nee' tegen ongezonde voeding wat het simpelweg niet waard is.

3. Genieten is geen zonde

Noem ongezonde voeding geen 'zondigen', maar gewoon 'genieten'. De negatieve naam aan minder gezonde voeding draagt bij aan een gevoel van schuld en schaamte wanneer je lekker snackt. Dat is zonde. Als je kiest voor minder gezonde voeding, dan doe je dat om te genieten. Simpelweg genieten is geen zonde.

4. Stop met doemgedachten

Besef dat ieder moment, iedere minuut van de dag een kans is om de juiste keuze te maken. Stop alsjeblieft á la minuut met de doemgedachte: 'Ik heb al zoveel ongezonds gegeten, dit kan er ook nog wel bij'. Nee, dit kan er niet 'nog wel even bij'. Eet alleen als je echte trek hebt. Niet omdat het voor je neus staat of omdat je het toevallig in huis hebt gehaald. En al die restjes? Je hebt niet voor niets een vriezer en een koelkast. Ook na de kerst mag je weer eten, toch? Het hoeft niet allemaal vandaag op te worden gegeten.

5. Kies óók gezond

De doemgedachte brengt je nergens en is ook onterecht. Want iedere gezonde keuze die je maakt is mooi meegenomen. Een ongezond moment of dag, maakt niet jouw hele leefstijl meteen ongezond. Wanneer je zin hebt, ga dan tijdens de feestdagen wandelen. Eet niet de hele dag door, maar kies voor gezette tijden om een maaltijd te nuttigen. Tijdens een eetmoment waar je bewust de tijd voor neemt geniet je intenser, verwerk je je eten beter én voel je je sneller verzadigd. Natuurlijk zijn er heel veel meer manieren om écht gezond te eten en te leven tijdens de feestdagen. Als je je daar goed bij voelt, dan is dat super fijn. Gezond eten kan namelijk ook heerlijk zijn. Daarom ter afsluiting nog wat fijne voedingstips.

6. Gezond eten is óók lekker

Zalmrolletjes

  • Schaaf met de kaasschaaf plakken komkommer in de lengte
  • Besmeer met kruidenroomkaas
  • Bestrooi met verpulverde, geroosterde pijnboompitten
  • Beleg met plakjes gerookte zalm
  • Rol op als een pannenkoek en houd het bij elkaar met een cocktailprikker

Gevulde eitjes

Kook lekker veel eieren en vul ze met:
  • Eigeel
  • Mayonaise
  • Peper, zout, paprikapoeder, kerriepoeder, knoflookpoeder, uienpoeder
  • Garneer met een dun ringetje bosui

Gegrilde groene asperges

Staat er rollade, kalkoen of een flinke biefstuk op het menu? Dan kun je er net zo makkelijk een portie groente aan toevoegen.
  • Spoel de groene asperges af onder lauwwarm water en verwijder de onderkant
  • Smeer in met olijfolie, peper en zout
  • Gril kort op hoog vuur in de grillpan

Toetje warme peer

Gezond en lekker gaan samen. Ook in één gerecht kun je gezonde en minder gezonde ingrediënten met elkaar combineren. Dit toetje warme peer is het ultieme voorbeeld.
  • Schil een peer en snijd in stukjes
  • Bak in een koekenpan met een klein laagje water
  • Bestrooi de peer (nog in de pan) met amandelschaafsel en kaneelpoeder
  • Vul ondertussen een sierlijk en klein schaaltje met twee flinke eetlepels Griekse yoghurt (10% vet)
  • Lepel de gebakken peer over de yoghurt en besprenkel met een zeer kleine hoeveelheid amarettolikeur
  • Als kers op de taart maak je één rolo-snoepje per persoon warm in de magnetron. Halveer deze en gebruik als garnering op het gebakje

Geniet en ontspan

Mijn laatste bonustip: 'Geniet en ontspan!'. Maak je niet druk om alles wat misschien ongezond zal zijn. Vaak valt het mee. De stress om wat mogelijk ongezond gaat worden, is haast ongezonder dan het daadwerkelijke voedingsgebeuren zelf. Door te ontspannen zal je merken dat je lichaam uit zichzelf kan aangeven waar je behoefte aan hebt. Soms is dat meedoen met het lekkers. Soms is dat naar buiten voor een frisse neus. Hoewel gezonde voeding je heel veel oplevert, is het (vooral tijdens de feestdagen) net zo belangrijk om zorgeloos te genieten.

Gezond eten tijdens de feestdagen - 6 tips op een rij

  1. Waarom eet ik wat ik eet?
  2. Wat vind ik écht de moeite waard?
  3. Genieten is geen zonde
  4. Stop met doemgedachten
  5. Kies óók gezond
  6. Gezond eten is óók lekker
  7. Bonus: 'Geniet en ontspan!'
Over de schrijver
Mijn naam is Nienke Vink en ik ben diëtist en (voedings)coach. Ik help jou op je weg naar meer energie door middel van een gezond en lekker voedingspatroon! Heb jij het artikel met plezier gelezen, een foutje gespot of nuttige kennis opgedaan? Stuur een reactie, ik ben benieuwd naar je mening. 😊
Reactie plaatsen